מנצחים את הכנס
עוד לפני שהוא מתחיל

איך בונים כנס
שמשאיר אימפקט

מנצחים את הכנס
עוד לפני שהוא התחיל

איך בונים כנס
שמשאיר אימפקט

איך מוודאים שהשקעה תיצור אימפקט אמיתי?

מתחילים את התכנון הראשוני להתכנס כולם ביחד… פנים אל פנים… קבוצת מנהלים ומנהלות שכל כך הרבה זמן לא נפגשה. אנחנו יודעים שזה חשוב, ואין תחליף לפנים אל פנים, אבל זו השקעה ענקית של זמן ומשאבים נוספים, מה יהפוך את הכנס שלכם מNice to Have, לMust Have! לכנס שמייצר אימפקט ארוך טווח?
בעשרים שנה האחרונות הובלנו ביחד עם מאות ארגונים מאות כנסי מנהלים קטנים וגדולים, בארץ ובעולם, חלקם היו מצוינים והשאירו אימפקט לאורך זמן וחלקם היו "רק" טובים לרגע עצמו.
במאמר הזה ניסינו להכניס ממיטב התובנות והBest Practices שלנו – מוזמנים לאמץ אותם, או לפחות לקחת אותם בחשבון בתהליך החשיבה שלכם

Best Practices ליצירת כנס שמשאיר אימפקט טווח ארוך

  1. אז מאיפה מתחילים?

מתחילים מהסוף! אבל יש כמה סופים אפשריים… ולכן השלב הראשון הוא לבנות את תמונת ההצלחה, לא רק "בסיום הכנס האנשים יגידו לעצמם…XXX…", אלא מה אנחנו מצפים שיקרה אחרת – חצי שנה או שנה אחרי הכנס? איזה אימפקט אתם רוצים שהכנס ישאיר באנשים?

הכי חשוב: איזה פעולות, התנהגויות ותפיסות השתנו בעקבות הכנס?

איזה זרע נזרע בכנס שהבשיל וצמח שנה אחרי? אחרי שיש לנו בהירות על האימפקט הרצוי, קצר וארוך טווח – אנחנו צריכים להתחיל לעצב את הכנס עצמו, אבל לא רק את הכנס, חשוב להחזיק הסתכלות תהליכית – להבין ולבנות תהליך שלם שבמהלכו נגיע לכנס מוצלח, ולהמשכיות ביום שאחריי.  הכנסים הטובים שעשינו הניעו תהליכים ארגוניים משמעותיים בהמשך לכנס עצמו.

הורידו את המדריך המלא : תכנון כנס שמשאיר אימפקט

2. הסתכלות תהליכית- מה קורה לפני – תו"כ – ואחרי הכנס…

כנס טוב, הוא כזה ש"ניצחת" אותו לפני שהתחיל הכנס.

למה? כי דייקנו את המטרות, ועשינו תהליך הכנה שרק בזכותו כל הכנס כבר היה שווה- ועכשיו רק נשאר לקטוף את הפירות וליהנות בכנס… 

טיפים לתהליך ההכנה:

  • הגדרת מטרות כדי להגדיר מטרות מדויקות אנחנו משתמשים במודל המשולש: רוצה-צריך- יכול. מה הארגון רוצה? מה הוא צריך? ומה הוא באמת יכול ליישם? 
    ברוב המקרים הבקשה הראשונית שנקבל תהיה רק נק' הפתיחה,  מכאן אנחנו יוצאים לברר מה הארגון צריך- מהם היעדים שהוא רוצה להוביל? ומהם האתגרים המרכזיים או בעיות השורש שנדרש להתמודד איתן בדרך לשינוי. ובסופו של דבר איפה זה פוגש את המציאות? עם מה הארגון בשל להתמודד כרגע?   לעיתים מה שהוא רוצה, זה לא משהו צריך, ואו לא מה שהוא באמת יכול להתמודד.  בהרבה מקרים נתמודד עם ריבוי בעלי עניין עם מטרות שונות – דבר המצריך תעדוף ברור ותאום ציפיות מה ראלי ומה לא. 
  • תכנון מדויק ופיצוח של המתודה המתאימה- אחרי שדייקנו את המטרות ומהו האימפקט הרצוי הגיע הזמן לפצח מה תהיה המתודה הנכונה שתתמוך אותו.
    אם אנחנו רוצים לייצר את הפתיחות לשינוי ברמת Mindset והתנהגויות- מנקודה A לנקודה B (וחשוב להגדיר את A ו B טוב מאוד) – עכשיו השאלה המהותית היא: 

"איזה חוויה המשתתפים צריכים לעבור, כדי לנוע מנקודה A ל B" – מניסיוננו זיקוק החוויה אותה המשתתף צריך לעבור כדי להתחיל תנועה, הסתכלות לא רק על הצד הרציונאלי, אלא בעיקר על הצד הרגשי המעקב את התנועה, מאפשר לבנות כנס משמעותי, נוגע ומייצר תנועה.  

בספר SWITCH מתארים את העבודה על המרכיב הרגשי כמחוללת (או מעקבת) השינוי הגדולה והחזקה ביותר. לכן, חשוב לנצל את הזדמנות הכנס והמפגש המיוחד פנים אל פנים, כדי לייצר חוויה רגשית חזקה משותפת שתקדם את התנועה מA-B שאותה אנחנו רוצים לקדם. 

לדוגמא, ליווינו סטרטאפ בצמיחה מהירה, במעבר קריטי מהיותו ארגון פיתוח/ מוצר לארגון מכירות, הם צמחו מהר נכנסו המון אנשים ותפקידים חדשים, והם חוו המון חיכוכים, האטת קצב והרגישו המון כאבי גדילה, והרגישו שהם היחידים שעוברים זאת באופן הזה, כי יש לארגון שלהם המון מאפיינים מאוד ספציפיים שאין לאחרים… (נשמע מוכר?)  הבנו שאנחנו רוצים לידד אותם עם ההזדמנויות שבצמיחה מהירה ולא רק עם הכאבים, שהם צריכים לפגוש מנהלים שהובילו תהליכים שכאלו שיוכלו לפתוח להם את העיניים ולתת השראה רגשית חיובית על הצמיחה וההזדמנויות שבתוכה, ולא רק להתחבר לכאבי היומיום – וכך יצאנו ל"מסע מחקר" בו פגשנו מנהלים ש"עשו את זה" והצליחו לצמוח מסיטואציה דומה אבל שונה. המפגשים גם יצרו התיידדות עם הצמיחה וההזדמנויות, גם נתנו לגיטימציה לכאב, גם הציגו פתרונות אפשריים, וגם היו לבנה חשובה בבניה של פורום המנהלים כשותף לדרך חדשה. 
 

  • רתימה של דרג ההנהלה – בשלב הזה קריטי ליצור את תחושת האחריות וההובלה של דרג הניהולי הבכיר, ההבנה שזהו לא כנס של "HR" או מרקטינג אלא של הארגון שהם מובילים, וזוהי הזדמנות משמעותית לקדם את האג'נדה שלהם וליצור את תחושת המחוברות של כלל המשתתפים למסרים המרכזיים.  ככל שדרגי הניהול לוקחים חלק משמעותי יותר בבניה, וההעברה של הכנס, הכנס יהיה יותר מוצלח. (באיזון כמובן). 
  • התנעה מוקדמת של חווית המשתתף– כדי לייצר כנס מוצלח אנחנו רוצים לייצר טיזרים או מפגשים אינטימיים או All Hands או כל דבר אחר שיגרום למשתתפים לצפות לקראת המפגש, ולהתניע מראש את תהליך החשיבה כדי לבוא מוכנים לקיים דיונים אפקטיביים

3. למידה אקטיבית
כנס טוב, הוא ההיפך מאוסף מצגות… כן האנשים חייבים לדעת "לאן הולכים" ומה מצופה מהם, אבל כנס טוב, משלב Blended Learning –  מתודות למידה שונות. ככל שאנשים יותר מעורבים ביצירת עתידם, הם מרגישים שהתכנית "שלהם" ולוקחים עליה אחריות. ככל שאנשים יותר פאסיביים הם נוטים להרחקה וזריקת אחריות. לכן… בכנסים אנחנו משתדלים לערב כמה שיותר את המשתתפים. זה יכול להיות ע"י מובילי קבוצות ושיח שהמנהלים והמנהלות  עושים ולא רק היועצים החיצוניים, זה יכול להיות ע"י פעילות התנסותית, האקתון שבו מכניסים את האתגרים העסקיים ומבקשים מהמשתתפים להציע דרכי התמודדות או במגוון דרכים נוספות. 

4. עיצוב היום שאחרי הכנס  מאוד קל ליפול למלכודת ולהתמקד כמעט אך ורק באירוע עצמו. כולנו מכירים את המצב שבו ישיבת הסיכום נדחת משבוע 1 אחרי כנס, לשבוע 3, וכשהגענו לשם, כבר כולם נמצאים בדבר הגדול הבא, ומאז כבר עברו המים אפילו בירדן… 

עיצוב השלב הבא אחרי הכנס "היום השאחרי", ואיך ניקח את התוצרים שעלו מתוכו, ניישם ונטמיע אותם הוא תהליך קריטי כבר בשלב  התכנון הראשוני.
השאלות: – מה יהיו תוצרי הכנס? – מה נעשה איתם אחרי? – של מי האחריות לקדם את התוצרים מהכנס?  מאפשרת למנהלים לקחת אחריות אחרת כבר מראש בתהליך, ולהבין שזה לא "אירוע של הHR", ושל פאן והתכנסות וחיבור בלבד. אלא שהם יכולים להפיק תוצרים משמעותיים, ולהביא אח"כ לתוצאות ביומיום.

מה שהתחיל בתור כנס השקה עבור פורום המנהלים הבכיר, המשיך לתהליך הטמעה לרוחב כלל דרגי המנהלים, אבן דרך הצליחו להתאים את הפתרון הנכון לצורך שלנו ולעשות את זה בדרך חווייתית ומהנה.

”הכנס שעשינו עם אבן דרך המחיש באופן מדויק את האזורים של חוסר שיתוף הפעולה ונק' הכאב בתהליכים שלנו, בדרך משחקית ומהנה וללא שיפוטיות, ולכן הצליחה להפיל המון אסימונים בארגון. חצי שנה לאחר מכן אנחנו עדיין נשענים על היסודות שבנינו בעקבות הכנס“

5. הדברים הקטנים שעושים את ההבדל

בכל כנס יש עשרות פרטים שיש לדאוג אליהם, וקל להיעזר במספר ספקים כל אחד לצורך אחר וליום אחר… אבל הדבר החשוב הוא להבין בכל יום מה יהיה התוכן? מה תהיה המתודיקה? ואיך לתמוך את המסרים המרכזיים בפרטים קטנים… לעיתים הארגונים רוצים לפנק במתנות קטנות, או חלה לשבת הביתה או עציץ או כל דבר אחר. זה חשוב, כי זה מייצר תחושה שחשבו עלי, אבל, אם עושים חשיבה יצירתית על הנקודות הקטנות שעושות את ההבדל, ומוצאים "גימיקים מקדמי תוכן" זה לפעמים מעצים מאוד את המסר.
זה יכול להיות מצגת עם שמות אישיים בכניסה ולא רק לוגו הארגון ותמונה מעוררת השראה, זה יכול להיות חלה/ פרחים למשפחה שספגו עוד פעם כמה ימים של היעדרות, זה יכול להיות "magic cube" עם האסטרטגיה החדשה, או הערכים שתהיה משחק לידיים בזמן ישיבה כשבכל צד מופיע ציר אסטרטגי והמשמעות שלו, או מליון דברים יצירתיים אחרים שבאמת מקדמים את התוכן והמסר.

6. רלוונטיות, רלוונטיות, רלוונטיות

הרבה פעמים קל "לעוף" בדמיון, ועם חברות ההפקה, על כל מיני רעיונות מגניבים, ואז קל מאוד לקבל כקונטרה את הציניות של המנהלים. הניסיון שלנו לאורך שנים, מספר שאם הדברים מרגישים רלוונטיים, נקבל השתתפות והעמקה גם במקומות שפחדנו מחוסר שיתוף פעולה. חובה עלינו לוודא שהתוכן והמתודה ירגישו למשתתפים כרלוונטיים ליומיום ושווים את ההשקעה של הזמן היקר שלהם.

לסיכום

לתכנן כנס משמעותי זה הרבה יותר מ"אירוע" חד פעמי, זוהי הזדמנות לייצר תהליך ארגוני שמזקק את המטרות ומחבר את המשתתפים לפני, תו"כ ואחרי. האנרגיה והשפה המשותפת שנוצרת במהלך הכנס היא יקרה מפז, ובפעמים שבהן זה מצליח אז ברור לכולם עד כמה המפגש המשותף היה משמעותי ונדרש.  כנס/ מפגש מנהלים שמתוכנן ומנוהל נכון משאיר אימפקט ברור לאורך זמן.

גלעד וגנר

מנכ"ל ומייסד של אבן דרך משנת 2003 ועד היום

מתודות מכנסים

מכונת "רוב גולדברג" הוא כינוי שניתן למערכת מסובכת מאוד, המורכבת מחלקים רבים וליעתים שונים מאוד באופיים, המבצעת תהליך ארוך, צעד אחר צעד בתגובת שרשרת. על מנת לבצע בסופו פעולה פשוטה.

רוצים לאמץ מיינדסט אג'ילי?
מרגישים שיש צורך לחזק את הפרקטיקות האג'יליות?
פיתחנו בדיוק בשבילכם התנסות מדליקה שגם תהיה חוויה כיפית ומגבשת כצוות וגם תאפשר למידה והתפתחות, וזיהוי של מה תהיה קפיצת המדרגה הבאה שלכם בעולם האג'ייל.

המשתתפים נדרשים לתכנן ולבנות ביחד פירמידת ענק אשר מורכבת כפאזל תלת מימדי, במהלך ההתנסות הם נדרשים לייצר סנכרון ואינטגרציה בין הקבוצות השונות. ולהתייחס לאלמנטים עיצוביים.

מסע המחקר היא מתודה מרתקת, מעוררת השראה, ומלמדת מאוד בה המשתתפים הופכים ללומדים פעילים היוצאים לחקור וללמוד מסיפורים, ארגונים ואנשים אחרים שהצליחו לעשות שינוי מהותי מול האתגר שלהם בארגונים שונים ומגוונים.

מוכנים לפצח את חווית הכנס הווירטואלי שמותאם ספציפית עבורכם?